ساعات کار از ساعت 9 صبح تا 18 بعد از ظهر - پشتيباني فروش -02166895887-09122885447
tel

کاربرد سولفات آلومینیوم و تولید آن

دسته بندی
تماس / Contact
  • تلفن : 66985887-021
  • واتس آپ _ تلگرام 09122885447
  • ایمیل : info@shimikohan.ir
فروش نیکوتین مرک آلمان

کاربرد سولفات آلومینیوم و تولید آن

67 / 100

آلومینیوم سولفات (به انگلیسی: Aluminium sulfate) یکی از دو زاج آلومینیوم است. بدین شکل نوشته می‌شود Al2(SO4)3 یا Al2O12S3، یک ترکیب شیمیایی با شناسه پاب‌کم ۲۴۸۵۰ است. که جرم مولی آن ۳۴۲٫۱۵ g/mol می‌باشد. شکل ظاهری این ترکیب، جامد بلوری سفید است.

تولید سولفات آلومینیوم طی فرایندی از واکنش اسید سولفوریک و محلول آبدار حاوی آلومینا یا همان هیدروکسید آلومینیوم انجام می‌شود. روند واکنش طی یک جریان پیوسته که در دمای کنترل شده 225 تا 265 درجه فارنهایت و در فشار خاصی نگهداری می‌شود و در محفظه واکنش انجام می‌گیرد.

سولفات آلومینیوم یکی از محصولات تولیدی نمایندگی مرک آلمان می باشد. کمپانی مرک آلمان یکی از بزرگترین شرکت های تولیدی مواد شیمیایی آزمایشگاهی در دنیا به شمار می رود. مرک آلمان با تولید محصولات شیمیایی متنوع و با کیفیت توانسته رضایت مصرف کنندگان این مواد شیمیایی را بدست آورد . این کمپانی با گذشت زمان در حال رشد و توسعه است ، به این صورت که در سال 2015 توانست امتیاز کمپانی بزرگ سیگماآلدریچ را خریداری نموده.  از آن زمان محصولات این شرکت با برند مرک و سیگما به بازارهای جهانی ارسال می شود .

آلومینیوم (Aluminium sulfate) چیست؟ 

سولفات آلومینیوم (Aluminium sulfate) یک ماده شیمیایی سفید رنگ با فرمول شیمیایی Al2(SO4)3 است. این ماده به صورت مایع و یا پودر کریستالی یافت شده و اغلب با خلوص 17 درصد مورد استفاده قرار می گیرد. آلوم، کیک آلوم، زاج سفید سنتی، زاج آلوم، زاج آلومینیوم، زاج عطاری، زاج سفید عطاری، نمک آلومینیوم، آلومینیوم تری سولفات و آیوپاک هگزا دکا هیدرات از جمله عناوین دیگری هستند.  سولفات آلومینیوم با آن ها شناخته شده است. این ماده از جمله ترکیبات مهم آلومینیوم است. که قدرت منعقد کنندگی و جذب آب بالایی داشته و در حذف کامل ترکیبات کارایی بالایی از خود نشان داده است.

2Al(OH)3+3H2SO4→Al2(SO4)3+6H2O

و یا با حرارت دادن فلز آلومینیوم در محلول اسید سولفوریک:

(2Al(s)+3H2SO4→Al2(SO4)3+3H2(g

کاربردهای آلومینیوم سولفات

حدود 50% از سولفات آلومینیوم در کاغذسازی و کارتون‌سازی و مقواسازی استفاده می‌شود. همچنین از سولفات آلومینیوم به دلیل سه ظرفیتی بودن یون آلومینیوم و توانایی بالای آن در انعقاد و لخته‌سازی ذرات کلوئیدی، در تصفیه ی آب و فاضلاب استفاده می‌شود. سولفات آلومینیوم به دلیل ترکیب شدن یون آلومینیوم با هالوژن‌هایی نظیر کلر و فلوئور و ایجاد رسوب و کمک به حذف آن‌ها از محلول سولفات روی حاصل از لیچینگ خاک یا کنسانتره ی روی، جهت جلوگیری از چسبندگی فلز روی به کاتدها در صنعت تولید روی مصرف می‌شود.

سولفات آلومینیوم Aluminium sulfate

واکنش‌های شیمیایی

آلومینیوم سولفات در اثر حرارت 600 تا 900 درجه سانتیگراد به آلومینا و گوگرد تری اکسید تجزیه می‌شود. سپس با آب ترکیب شده و نمک هیدراته تولید می‌کند. آلومینیوم سولفات با بی کربنات سدیم واکنش داده و یک فوم تشکیل می دهد که کربن دی‌اکسید برای فوم‌های آتش نشانی ایجاد می‌کند.

Al2(SO4)3 + 6 NaHCO3 → 3 Na2SO4 + 2 Al(OH)3 + 6 CO2

دی اکسید کربن توسط تثبیت‌کننده فوم به دام افتاده و یک فوم ضخیم را بر روی سوخت‌های هیدروکربنی تشکیل می دهد و مانع دسترس آن به اکسیژن هوا و ادامه آتش سوزی می‌شود. البته فوم شیمیایی برای استفاده در حلال‌های قطبی مانند الکل مناسب نیست.

تفاوت ترکیب با مخلوط

ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی مخلوطی از چند عنصر یا ترکیب، مشابه با ویژگی‌های مواد تشکیل دهندهٔ آن‌ها است در حالی که ویژگی‌های ترکیب‌ها با عناصر تشکیل‌دهندهٔ آن‌ها متفاوت است. یک تفاوت معمول دیگر ترکیب با مخلوط آن است که می‌توان ماده‌های تشکیل دهندهٔ یک مخلوط را با روش‌های مکانیکی (مانند تبخیر و میدان مغناطیسی) به سادگی از یکدیگر جدا کرد ولی اجزای شکل دهندهٔ یک ترکیب تنها با استفاده از یک واکنش شیمیایی قابل تجزیه هستند.

ساخت ترکیب پایدار

بسیاری از عناصر در حالت اتمی پایداری مناسبی ندارند و با یکدیگر ترکیب می‌شوند تا به حالت پایدارتر برسند. آن‌ها هنگامی به حالت پایدار می‌رسند که به بیشترین تعداد الکترون لایه ظرفیت و بیشترین سطح انرژی خود رسیده باشند که معمولاً تعداد ۲ یا ۸ ظرفیت الکترون است. به همین دلیل گازهای نجیب غالباً واکنش نشان نمی‌دهند، زیرا همهٔ ۸ الکترون‌های ظرفیت آن‌ها پر شده و نیاز به تغییر در ساختار الکترونی خود ندارند. (به جز هلیم که ۲ الکترون در لایه ظرفیت خود دارد).

هم‌چنین ممکن است دو یا چند ترکیب که در مجاورت یکدیگر قرار دارند، واکنش شیمیایی انجام داده و به یک یا چند ترکیب دیگر تبدیل شوند. برای نمونه، هنگامی که یک باز و یک اسید با یکدیگر مخلوط شوند، واکنش شیمیایی انجام داده و به یک نمک و آب تبدیل می‌شوند. مانند ترکیب زیر:

NaOH+HCl↦NaCl+H۲O

نکات ایمنی 

استنشاق

تنفس بخارات سولفات آلومینیوم باعث تنگی نفس و سرفه می شود در این صورت فرد مصدوم سریعا محل را ترک و به هوای آزاد منتقل شود.

تماس پوست

تماس پیدا کردن با این قسمت باعث خارش آن و سوزش و قرمزی نیز می شود. در این صورت باید ابتدا لباس های فرد آلوده را در آورده و محل تماس را به مدت 15 دقیقه با آب شسته شود.

تماس  چشم

باعث قرمزی، سوزش و در چشم می شود در این صورت باید چشم را باز نگهداشت و به مدت 15 دقیقه شسته شود.

گوارش

درصورت بلعیده شدن سولفات آلومینیوم باعث حس کردن سوزش و درد شدید معده میشود و احتمالا فرد مسموم دچار تهوع و استفراغ شود در این صورت فرد مسموم شده شیر بنوشد و سپس استفراغ کند

محل نگهداری

سولفات آلومینیوم به دلیل خاصیت اسیدی که دارد. باید در ظروف فایبر گلاس ،فولاد ضد زنگ، پلاستیکی دو جداره نگهداری شود و در محیطی خشک و خنک و بدون فشار نگهداری شوند.

درصورتی که فشار محیطی زیاد باشد حالت کلوخه ای پیدا می کنند و به دلیل جاذبه الرطوبه بودن نباید خیس شوند در این صورت لغزنده می شوند.

ضایعات

ضایعات سولفات آلومینیوم را باید با مواد خنثی کننده مخلوط و مانند سایر مواد اسیدی باآن خورد شود.

خرید – فروش مواد شیمیایی صنعتی

شرکت شیمی کهن یکی از برجسته ‌ترین مراکز تولید مواد شیمیایی مرغوب و درجه یک است . برای خرید سولفات آلومینیوم بهداشتی و درجه یک می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا از آخرین قیمت ها مطلع شوید.

جهت محصولات بیشتر واستعلام سریع قیمت سولفات آلومینیوم میتوانید از طریق کانال واتساپ شرکت با ارسال نام ماده و مقدار نیاز در کمترین زمان پاسخ استعلام خود را دریافت نمائید.

 

راههای ارتباطی :
021-66895887 (ساعات تماس:8:30 الی 19)
واتساپ:09122885447  (ساعات تماس 24ساعت)

LiveZilla Live Chat Software
تماس با ما
تماس تلفنی

شماره تماس

09122885447

تلفن ثابت

شماره تماس

02166895887

اطلاعات
اطلاعات
بازگشت