ساعات کار از ساعت 9 صبح تا 18 بعد از ظهر - پشتيباني فروش -02166895887-09122885447
tel

حل شدن نمک در آب

دسته بندی
تماس / Contact
  • تلفن : 66985887-021
  • واتس آپ _ تلگرام 09122885447
  • ایمیل : info@shimikohan.ir
فروش نیکوتین مرک آلمان

حل شدن نمک در آب

88 / 100

حل شدن نمک در آب – اضافه کردن نمک به مواد غذایی و خوراکی یکی از معمول ترین کارهایی است که روزانه انجام می دهیم. حتی برخی بنا به عادت برای خوردن میوه ها هم از نمک نمی گذرند. با افزودن کمی و تنها کمی نمک به میوه ها، مزه آن را دلچسب تر می کنند.

به عنوان کسی که این روزها با شیمی سر و کار دارد و مدام به دنبال تحقیق و بررسی خواص مواد شیمیایی صنعتی و خوراکی است. تصمیم گرفتم کمی هم در رابطه با این ماده شیمیایی که بی سر و صدا خودش را به زندگی روزانه ما وارد کرده به گونه ای که به اعتقاد خیلی از افراد بدون نمک نمی توان زندگی کرد، صحبت کنیم.

اولین چیزی که از دید شیمی در رابطه با نمک می توان به آن توجه کرد این است که با حل کردن نمک در آب واکنش شیمیایی رخ می دهد یا فیزیکی؟ همان طور که می دانید در واکنش شیمیایی از ترکیب دو یا چند ماده با هم یک تغییر شیمیایی رخ داده و مواد جدیدی حاصل می شود. در حالیکه در واکنش فیزیکی تنها ظاهر مواد تغییر می کند و هیچ ماده جدیدی حاصل نمی شود.

آیا حل شدن نمک در آب واکنش شیمیایی است؟

نمک یا سدیم کلرید در اثر حل شدن در آب به عناصر سازنده یعنی یون های سدیم و کلرید تجزیه می شود.
NaCl(s) → Na+(aq) + Cl-(aq)
با توجه به اینکه ویژگی های یون های حاصل از حل شدن در آب با سدیم کلرید متفاوت است. می توان گفت حل شدن نمک در آب یک واکنش شیمیایی است.حل شدن نمک در آب

به طور کلی انحلال هر ترکیب یونی در آب یک واکنش شیمیایی است. برخلاف ترکیبات با پیوندهای کووالانسی که در اثر حل شدن در آب نیز ماده جدیدی حاصل نمی شود. در نتیجه حل شدن این گونه از مواد مانند شکر در آب تنها یک واکنش فیزیکی رخ می دهد. آب نمک تغییر فیزیکی است یا شیمیایی ؟ تغییر فیزیکی است.حل شدن نمک در آب

شرکت شیمی کهن ،نمایندگی مواد شیمیایی سیگماآلدریچ در ایران می باشد این شرکت ارائه دهنده خدمات به مشتریان عزیز می باشد. کلیه محصولات مواد شیمیایی آزمایشگاهی از جمله مواد مرک merck ، محصولات سیگماآلدریچ و کلیه محصولات آزمایشگاهی را به مشتریان ایرانی ارائه می دهد.حل شدن نمک در آب

افزایش نقطه جوش آب در اثر افزودن نمک

همه می دانیم افزودن نمک به آب دمای جوش آن را افزایش می دهد. بد نیست بدانید با افزودن 58 گرم نمک به یک کیلوگرم آب تنها 0.5 درجه سانتی گراد افزایش دمای جوش را شاهد هستیم. این افزایش دما تنها منحصر به نمک نیست، در واقع با اضافه کردن هر محلول غیرفرار به یک حلال مانند آب افزایش دمای جوش رخ می دهد.

در واکنش شیمیایی مواد اولیه و مواد حاصل از واکنش با هم کاملا متفاوت هستند و امکان تبدیل مواد حاصل از واکنش به مواد اولیه وجود ندارد. به عبارت دیگر واکنش های شیمیایی واکنش های برگشت پذیر نیستند. درحالیکه واکنش های فیزیکی برگشت پذیر بوده و فرآورده های واکنش به راحتی به مواد اولیه آن تبدیل می شود.

افزایش نقطه جوش آب در اثر افزودن نمک

واکنش حل شدن نمک در آب

  • به نظر شما چرا نمک باعث افزایش نقطه جوش می شود؟
    همان طور که در بالا گفتیم نمک در اثر حل شدن در آب به یون های سدیم و کلرید تجزیه می شود. این یون های دارای بار مثبت و منفی میزان نیروی بین مولکولی مولکول های آب را تغییر می دهند. بدین صورت که مولکول آب که از دو عنصر هیدروژن و اکسیژن ساخته شده است. خود یک مولکول قطبی است که سر اکسیژن آن به صورت جزئی بار منفی و سر هیدروژن آن به صورت جزئی بار مثبت دارد.حل شدن نمک در آب
  • در محلول آب و نمک، کاتیون های سدیم به سمت سر اکسیژن و آنیون های کلرید به سمت سر هیدروژن دار مولکول آب می رود. با توجه به اینکه برهمکنش یونی-دوقطبی نسبت به پیوند هیدروژنی موجود بین مولکول های آب قوی تر است. به انرژی بیشتری برای جدا کردن یون های حاصل از حل شدن نمک در آب و رسیدن به دمای بخار نیاز است.
  • درصورتی که تمام آب موجود را با حرارت دادن تبخیر کنید.
  • یون های سدیم و کلرید برای تبدیل به نمک با هم ترکیب می شوند. همین امر دلیلی است بر اشتباه رایج عموم مردم که حل شدن نمک در آب را واکنش فیزیکی می دانند.

حل شدن نمک در آب

کاربردهای کلرید سدیم

همان طور که میدانید نمک از دیرباز نقش بسیار مهمی در زندگی بشر داشته است. در گذشته از آن به عنوان طعم دهنده به انواع غذاها و خوراکی ها و همچنین نگهدارنده مواد غذایی استفاده می شده است.

از نمک برای بهبود طعم نان و محصولاتی مانند پنیر استفاده می کردند. به دلیل کاهش رشد میکروارگانیسم ها یک نگهدارنده مناسب برای گوشت و لبنیات به شمار می رود. امروزه نیز می توان کاربردهایی برای سدیم کلرید در نظر گرفت که ازجمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

شیمی کهن پیشرو در ارائه و فروش انواع مواد شیمیایی با کیفیت منحصر به فرد و مناسب­ ترین قیمت، همواره در کسب اعتماد مشتریان خود کوشا بوده است. این شرکت فعال در زمینه تهیه و توزیع انواع فروش مواد شیمیایی صنعتی و خوراکی به صورت عمده همواره کیفیت مواد شیمیایی را در اولویت کار خود قرار داده است. برای خرید انواع مواد شیمیایی به صورت عمده و دریافت آنالیز مصرف محصول مد نظر با کارشناسان فروش تماس حاصل نمایید.

کاربردهای نمک در صنعت

طعم دهنده و بهبود دهنده رنگ محصولات غذایی : سدیم کلرید در بهبود رنگ ژامبون ها، هات داگ ها و سوسیس ها موثر است. علاوه براین در صنایع غذایی امروزه نیز به عنوان ماده نگهدارنده مواد غذایی و تقویت کننده طعم کاربرد ویژه ای دارد.

سدیم کلرید یکی از مواد اولیه اصلی در تولید مواد شیمیایی مصرفی در صنعت مانند سدیم کربنات، جوش شیرین، سود مایع و کلر است.حل شدن نمک در آب
علاوه بر موارد بالا از سدیم کلرید می توان برای تولید صابون، شیشه، کاغذ و نرم کننده های آب استفاده نمود.حل شدن نمک در آب

خرید مواد شیمیایی صنعتی و خوراکی

شرکت شیمی کهن به عنوان یکی از معتبرترین تامین کنندگان مواد شیمیایی است که در طول سال های فعالیت خود همواره کیفیت و اصل بودن مواد شیمیایی عرضه شده را در دستور کار خود قرار داده است. شما می توانید جهت اطلاع از قیمت انواع مواد شیمیایی صنعتی و خوراکی و آگاهی از ویژگی های محصول مد نظر خود با کارشناسان فروش تماس حاصل نمایید.

جهت اطلاعات بیشتر محصولات مرک آلمان کلیک کنید:

خرید مواد شیمیایی صنعتی و خوراکی

خرید مواد شیمیایی صنعتی و خوراکی

خرید مواد شیمیایی صنعتی

شرکت شیمی کهن نمایندگی سیگماآلدریچ در ایران با همکاری کارشناسان مجرب خود در بخش فنی و فروش جهت تامین مواد اولیه پژوهش های تحقیقاتی ماده با کیفیت بالا و قیمت مناسب را فراهم نموده است. شما می توانید جهت خرید مواد شیمیایی صنعتی با بخش فروش شرکت شیمی کهن تماس حاصل بفرمایید و پس از دریافت پیش فاکتور و اطمینان حاصل کردن از صحیح بودن شماره CAS نامبر مواد شیمیایی درخواستی اقدام به ثبت سفارش نمایید تحویل کالاهای خریداری شده و زمان تحویل آنها به صورت زیر می باشد.نیکوتین جویس 

ارسال کالاهای موجود در انبار: ۲۴ تا ۴۸ ساعت کاری می باشد.

روش ارسال کالا مشتریان تهرانتوسط پیک

 ارسال مشتریان سایر شهرها

توسط شرکت های حمل و نقل ( تیپاکسپستترمینال )

قیمت  فروش مواد شیمیایی صنعتی

شرکت شیمی کهن یکی از بزرگترین وارد کنندگان و فروشندگان مواد شیمیایی آزمایشگاهی بخصوص فروش مواد شیمیایی می باشد. این شرکت در زمینه واردات محصولات سیگما از تجربه بسیار بالایی برخوردار است. شما می توانید جهت خرید محصولات نمایندگی مرک آلمان و تهیه این محصول (اصلی) با بخش فروش شرکت تماس گرفته و با کارشناسان  این شرکت در ارتباط باشید.خرید نیکوتین مایع

همچنین از طریق کانال واتساپ شرکت نام محصول  را به همراه میزان نیاز خود  ارسال  کنید. در کمترین زمان  ممکن پاسخ استعلام خود را دریافت نمائید. امیدواریم بتوانیم با ارائه محصولات اصلی و با بهترین کیفیت شما را برای رسیدن به اهدافتان یاری نمائیم.نیکوتین مایع

جهت محصولات بیشتر در نمایندگی مرک و استعلام سریع قیمت میتوانید ازطریق کانال واتساپ شرکت با ارسال نام ماده و مقدار نیاز درکمترین زمان پاسخ استعلام خود رادریافت نمائید.

راههای ارتباطی :
021-66895887(ساعات تماس:8:30 الی 19)
واتساپ:09122885447 (ساعات تماس 24ساعت)

LiveZilla Live Chat Software
تماس با ما
تماس تلفنی

شماره تماس

09122885447

تلفن ثابت

شماره تماس

02166895887

اطلاعات
اطلاعات
بازگشت