ساعات کار از ساعت 9 صبح تا 18 بعد از ظهر - پشتيباني فروش -02166895887-09122885447
tel

عنصر تلوریم مرک چیست؟ درباره کاربرد تلوریوم چه می دانید؟

دسته بندی
تماس / Contact
  • تلفن : 66985887-021
  • واتس آپ _ تلگرام 09122885447
  • ایمیل : info@shimikohan.ir
فروش نیکوتین مرک آلمان

عنصر تلوریم مرک چیست؟ درباره کاربرد تلوریوم چه می دانید؟

79 / 100

عنصر تلوریم مرک چیست؟ درباره کاربرد تلوریوم چه می دانید؟ شرکت شیمی کهن یکی از مراکز  فعال در زمینه فروش اینترنتی مواد شیمیایی صنعتی و آزمایشگاهی، آماده ارائه خدمات در حوزه  فروش مواد شیمیایی مرک آلمان  با کیفیت عالی، و قیمت مناسب به مشتریان است. این محصول ساخت شرکت مرک آلمان بوده و به صورت پودری عرضه می‌شود. اطلاعات محصول به شرح زیر است و جهت آگاهی از قیمت و خرید محصولات مرک آلمان می توانید ابتدای همین صفحه را ملاحظه فرمایید.

شرکت شیمی کهن ،نمایندگی مواد شیمیای مرک در ایران می باشد این شرکت ارائه دهنده خدمات به مشتریان عزیز می باشد. کلیه محصولات مواد شیمیایی آزمایشگاهی از جمله مواد مرک، سیگماآلدریچ و کلیه محصولات آزمایشگاهی را به مشتریان ایرانی ارائه می دهد.

نمایندگی مرک آلمان تقریبا در تمام عمر خود (غیراز دو دهه اخیر ) شرکت خصوصی بوده است. در سال 1995 تشکیلات قانونی شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد که البته هنوز هم 70 درصد سهام شرکت متعلق به خانواده مرک است.

عنصر تلوریم مرک چیست؟ درباره کاربرد تلوریوم چه می دانید؟

عنصر تلوریم (Tellurium) با نماد شیمیایی Te، یکی از عناصر شیمیایی جدول مندلیف است که عدد اتمی آن ۵۲ می باشد. این عنصر در حقیقت پنجاه و دومین عنصر از جدول تناوبی بوده که در گروه XVI و دوره پنجم جدول تناوبی قرار دارد. در واقع عنصر تلوریم یک شبه فلز بسیار شکننده و به رنگ سفید نقره ای و از عناصر گروه کالکوژن یا خانواده اکسیژن است. این فلز با عناصر اکسیژن (O)، گوگرد (S)، سلنیوم (Se)، پولونیوم (Po) و لیورمیوم (Lv)، در گروه شانزدهم یا گروه ششم اصلی (VIA) جدول تناوبی قرار گرفته است. در ادامه این مقاله در شیمی  کهن به بررسی عنصر تلوریوم پرداخته می شود. لطفا با ما همراه باشید.

عنصر تلوریم مرک چیست؟ درباره کاربرد تلوریوم چه می دانید؟-

تاریخچه کشف عنصر تلوریم

برای نخستین بار در سال ۱۷۸۲ میلادی، کانی شناس اتریشی به نام فرانتس- جوزف مولر فون رایشنشتین (Joseph Muller von Reichstein) عنصر تلوریم را کشف کرد. او بازرس ارشد معادن ذوب و استخراج نمک در ترانسیلوانیا بود. او که علاقمند به شیمی و استخراج فلزات بود، توانست از کانی طلا (به نام اوروم آلبوم) ماده ‌ای استخراج کند که شبیه آنتیموان بود.

وی خیلی زود متوجه شد، فلزی که استخراج کرده است به هیچ وجه آنتیموان نیست. در حقیقت یک عنصر جدید و نا شناخته دیگر است. متاسفانه با مقدار کمی که از این ماده جدید در اختیار داشت، نتوانست چیز بیشتری درباره این عنصر به ظاهر جدید و ناشناخته کشف کند. وی برای تاييد كشف خود، نمونه ای از اين عنصر را برای شيميدان آلمانی، مارتین هاینریش کلاپروت (Martin Heinrich Klaproth) فرستاد.

کارهای مولر تا سال ۱۷۹۸ میلادی نادیده گرفته شد. تا اینکه کلاپروت، این ماده را در گزارشات خود مطرح نمود. کلاپروت تمام اعتبار کشف عنصر تلوریوم را به نام جوزف مولر ثبت کرد. از آنجاییکه تا آن روز، نام تعدادی از عناصر شیمیایی از روی جرم ‌های آسمانی گرفته شده بود، کلاپروت اندیشید که دیگر نوبت آن رسیده است به افتخار زمین، عنصری نامگذاری شود. بنابراین نام تلوریوم از کلمه لاتین تلوس (tellus) به معنای زمین یا نشات گرفته از زمین گرفته شده است.

عنصر تلوریم

عنصر تلوریوم درصد فراوانی کمی در پوسته زمین دارد. این ماده در طبیعت به صورت آزاد به شکل خالص یافت می ‌شود. اما آن را بیشتر می توان در کانی های سیلوانیت (AgAuTe۴)، کالاوریت (AuTe۲) و کرنریت (AuTe۲) و در ترکیب با سایر فلزات پیدا کرد. امروزه بیشترین منبع اصلی تلوریم، محصولات جانبی استخراج و تصفیه مس و سرب است.

عنصر تلوریم مرک چیست؟ درباره کاربرد تلوریوم چه می دانید؟-ویژگی های فیزیکی و شیمیایی

عنصر تلوریم، بسیار شکننده، جامد جلادار و با مشخصات فلزی است که به راحتی له می ‌شود. به عبارت دیگر، این عنصر در حالت بلوری خود به رنگ سفید- نقره ‌ای و در حالت خالص دیگر درخشش فلزی دارد.

خصوصیات قابل توجه تلوریوم از ساختار اتمی آن ([۳۶Kr] 4d۱۰۵s۲۵p۴) ناشی می‌ شود. همانطور که مشخص است، اوربیتال p لایه آخر در این عنصر در حال پر شدن است. این عنصر دارای دو اوربیتال نیمه پر و یک اوربیتال پر در اوربیتال p خود است. از این رو می تواند در دو پیوند کووالانسی شرکت کند. پس حالت های اکسیداسیون +۲ و -۲ را خواهد داشت. همچنین با توجه به آرایش الکترونی آن مشخص است که شش الکترون در دورترین لایه‌ الکترونی آن وجود دارد.

آرایش الکترونی

توجه داشته باشید که تلوریوم یک عنصر شیمیایی به نسبت کمیاب و نیمه فلزی (Semimetallic) است. در واقع از نظر خصوصیات فیزیکی و ظاهری شبیه فلزات است. در حالیکه از لحاظ شیمیایی مانند نا فلزات عمل می کند. همانطور که گفته شد، عنصر شماره ۵۲ جدول تناوبی متعلق به خانواده اکسیژن است. عنصر تلوریم مرک چیست؟ درباره کاربرد تلوریوم چه می دانید؟

این شبه فلز شبیه عنصر قلع است، در حالیکه از نظر شیمیایی مثل عناصر سلنیوم و گوگرد رفتار می کند. از طرفی از نیم رسانای نوع پی (p-type) بوده که رسانایی آن نسبت به نور حساس می باشد. در واقع رسانایی آن در صورت مواجهه با نور تا حدودی افزایش پیدا می کند. تلوریم را می‌توان به فلزات دیگر از جمله طلا، مس، نقره و قلع اضافه کرد. توجه داشته باشید که این عنصر در حالت مذاب می تواند باعث فرسایش مس، آهن و فولاد ضد زنگ ‌گردد.

جالب است بدانید که

  • عنصر شماره ۵۲ جدول تناوبی در آب نا محلول است. در حالیکه با اسید سولفوریک، اسید نیتریک، محلول سیانید پتاسیم و هیدروکسید پتاسیم واکنش می ‌دهد.
  • بوی تلوریم نظیر بوی سیر است. شکل های قابل دسترس آن معمولا به صورت شمش، تخته ‌ای، لوله ‌ای، گرد و پودر است. همچنین در هنگام سوختن در هوای عادی، شعله ‌هایی به رنگ آبی مایل به سبز تولید می ‌کند (به دلیل تولید اکسید تلوریم).

عنصر تلوریم مرک چیست؟ درباره کاربرد تلوریوم چه می دانید؟-

از دیگر ویژگی های  می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • حالت فیزیکی آن در دمای ۲۵ درجه سلسیوس و فشار ۱ اتمسفر به صورت جامد است.
  • دمای ذوب و دمای جوش این عنصر به ترتیب ۴۴۹.۵۱ و ۹۸۸ درجه سانتی گراد است.
  • عنصر تلوریم دیا مغناطیس است.
  • ساختار بلوری آن به شکل سه گوشه (Trigonal) است.
  • این عنصر دو آلوتروپ دارد. یکی شکل کریستالی یا بلوری و دیگری فرم آمورف.
  • جرم اتمی تلوریم برابر با ۱۲۷.۶ g/mol است.
  • چگالی آن نیز برابر با ۶.۲۴ g/cm۳ می باشد.
  • شعاع اتمی آن نیز برابر با ۱۲۳ pm می باشد.
  • یون ‌های تلوریم معمولا عدد اکسایش برابر با اعداد -۱، -۲، ۰، +۱،+۲ ، +۳، +۴، +۵و +۶ دارند. در حقیقت یک اکسید اسیدی ملایم محسوب می
  • شود. اعداد اکسایش -۲، ۰،+۲ ، +۴ و +۶ متداول تر می باشند.
  • اولین انرژی یونیزاسیون آن برابر با ۸۶۹.۳ kJ/mol است.

ویژگی های عنصر

شبه ‌فلز

شبه ‌فلز یا فلزوار (Metalloid) به عناصری از جدول تناوبی گفته می شود که خواص آنها میان فلزات و نافلزات است. به‌ طور کلی خواص فیزیکی آنها بیشتر شبیه به فلزات، اما رفتار شمیایی آنها همانند نافلزات است. عنصر تلوریم مرک چیست؟ درباره کاربرد تلوریوم چه می دانید؟

این دسته از عناصر شیمیایی، معمولا سطح صیقلی و براقی دارند. در اثر ضربه خوردن خرد می ‌شوند. در نتیجه می شکنند، از این رو چکش خوار نیستند. به عبارت دیگر، شبه ‌فلزات جامد هایی شکننده با ظاهری فلزی می باشند. این دسته عناصر تمایل دارند که در طی واکنش با سایر اتم ها، الکترون ‌های خود را به اشتراک بگذارند.

از دیگر خواص آنها اینست که بیشتر نیمه ‌هادی بوده و رسانایی گرمایی متوسطی نیز دارند. برخی از آنها مانند آرسنیک و آنتیموان، الکتریسیته را مانند فلزات هدایت می‌ کنند. همچنین دارای اکسید های آمفوتری یا اسیدی ضعیف می باشند. این عناصر بیشتر به صورت ترکیب وجود دارند. شش شبه فلز شناخته شده عبارتند از : عناصر بور، سیلیکون، ژرمانیوم، آرسنیک، آنتیموان و تلوریوم.

ایزوتوپ ها

همانطور که می دانید، ایزوتوپ ‌های یک عنصر، در تعداد نوترون ‌ها با یکدیگر تفاوت دارند. عنصر تلوریوم ایزوتوپ های فراوانی دارد. تلوریومی که در طبیعت وجود دارد دارای هشت ایزوتوپ ۱۲۰Te (0.09 %)، ۱۲۲Te (2.55 %)، ۱۲۳Te (0.89 %)، ۱۲۴Te (4.74 %)، ۱۲۵Te (7.07 %)، ۱۲۶Te (18.84 %)، ۱۲۸Te(31.74 %) و ۱۳۰Te (34.08 %) می باشد. عنصر تلوریم مرک چیست؟ درباره کاربرد تلوریوم چه می دانید؟

دقت داشته باشید که فقط شش ایزوتوپ ۱۲۰Te، ۱۲۲Te، ۱۲۴Te ، ۱۲۵Te، ۱۲۶Te و ۱۲۸Te پایدار هستند. دو مورد دیگر رادیواکتیو می باشند. لازم به ذکر است که دو ایزوتوپ ۱۳۰Te و ۱۳۰Te فقط کمی پرتوزا می باشند، زیرا نیمه عمر طولانی دارند. علاوه بر آن، ۳۰ رادیو ایزوتوپ مصنوعی تلوریوم نیز شناخته شده است. عدد جرمی این ایزوتوپ ها از ۱۰۸ تا ۱۳۷ گزارش شده است.

فروش مواد شیمیایی مرک آلمان

شرکت شیمی کهن یکی از بزرگترین وارد کنندگان و فروشندگان مواد شیمیایی آزمایشگاهی بخصوص محصولات نمایندگی مرک آلمان از جمله فروش مواد مرک آلمان می باشد. این شرکت در زمینه واردات این محصولات از تجربه بسیار بالایی برخوردار است. برای دریافت محصولات بیشتر و استعلام سریع قیمت فروش تیو باربیتوریک اسید کد 108180 مرک آلمان میتوانید از طریق کانال واتساپ شرکت با ارسال نام ماده و مقدار نیاز در کمترین زمان پاسخ استعلام خود را دریافت نمائید.

جهت محصولات بیشتر واستعلام سریع قیمت فروش مواد شیمیایی  میتوانید از طریق کانال واتساپ شرکت با ارسال نام ماده و مقدار نیاز در کمترین زمان پاسخ استعلام خود را دریافت نمائید.

راههای ارتباطی :
021-66895887 (ساعات تماس:8:30 الی 19)
واتساپ:09122885447  (ساعات تماس 24ساعت)

 

LiveZilla Live Chat Software
تماس با ما
تماس تلفنی

شماره تماس

09122885447

تلفن ثابت

شماره تماس

02166895887

اطلاعات
اطلاعات
بازگشت