ساعات کار از ساعت 9 صبح تا 18 بعد از ظهر - پشتيباني فروش -02166895887-09122885447
tel

انواع محیط کشت پرکاربرد

دسته بندی
تماس / Contact
  • تلفن : 66985887-021
  • واتس آپ _ تلگرام 09122885447
  • ایمیل : info@shimikohan.ir
فروش نیکوتین مرک آلمان

انواع محیط کشت پرکاربرد

86 / 100

محیط های کشت محیط هایی هستند که برای کشت سلول ها و انواع میکروبها مورد استفاده قرار می گیرند. محیط های کشت انواع مختلف و متفاوتی دارند که بسته به کاربرد آن می توان از هر کدام استفاده کرد  در این مقاله به معرفی انواع محیط کشت پرکاربرد آنها می پردازیم.

شرکت شیمی کهن ،نمایندگی مواد شیمیایی سیگماآلدریچ در ایران می باشد این شرکت ارائه دهنده خدمات به مشتریان عزیز می باشد. کلیه محصولات مواد شیمیایی آزمایشگاهی از جمله مواد مرک، و سیگماآلدریچ و کلیه محصولات آزمایشگاهی را به مشتریان ایرانی ارائه می دهد.

انواع محیط کشت پرکاربرد

انواع محیط‌های کشت پرکاربرد شامل موارد زیر می‌شود:

۱. محیط کشت آگار (Agar): یک ماده ژله‌ای است که برای رشد میکروب‌ها و سلول‌های گیاهی استفاده می‌شود.

۲. محیط کشت مایع (Liquid Medium): در این نوع، مواد مغذی و مواد افزودنی در محلول آبی حل می‌شوند و سلول‌ها در این محیط رشد می‌کنند.

۳. محیط کشت جامد (Solid Medium): این نوع شامل موادی مانند آگار یا جلیو آگار است که سلول‌ها روی سطح آن رشد می‌کنند.

۴. محیط کشت انتخابی (Selective Medium): این محیط‌ها شامل موادی هستند که برای رشد یا جلوگیری از رشد خاص میکروب‌ها طراحی شده‌اند.

۵. محیط کشت جامد مخصوص گیاهان (Plant Tissue Culture Medium): این نوع شامل ترکیبات مخصوصی است که برای کشت و نگهداری گیاهان در شرایط آزمایشگاهی استفاده می‌شود.

۶. محیط کشت سلولی (Cell Culture Medium): برای رشد و نگهداری سلول‌های انسانی یا حیوانی استفاده می‌شود و شامل مواد مغذی مخصوص است.

هر یک از این انواع محیط‌های کشت برای مطالعه و پرورش میکروب‌ها، گیاهان و سلول‌ها در آزمایشگاه‌های علمی و تحقیقاتی به کار می‌روند.

 

کشت پرکاربرد

محیط کشت چیست؟

محیط کشت به محیط هایی گفته می شود که بصورت تخصصی برای رشد و تکثیر باکتریها یا سلولها تهیه شده اند و برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرند. این محیط ها حاوی مواد خاصی هستند که محیط را برای رشد و تکثیر سلول ها مهیا می کنند.از این مواد می توان به قندها، نمکها، آب و غیره اشاره نمود.ابتدا قبل از بررسی محیط های کشت لازم است تا با ماده ای به نام آگار آشنا شویم.

آگار چیست؟

  • آگار ماده ای پلی ساکاریدی است که از نوعی جولبک قرمز دریایی تهیه می شود.
  • این ماده در95 درجه ذوب و در43 درجه منعقد می شود.
  • به دلیل اینکه دمای کشت بیشتر سلول ها و باکتری ها درحدود 35 درجه سانتیگراد است.
  • این ماده کاربرد زیادی درمحیط های کشت دارد.
  • انواع دسته بندی محیط های کشت

در یک دسته بندی کلی محیط های کشت را از نظر نحوه تهیه به سه گروه تقسیم بندی می کنند:

  • محیط کشت مایع یا آبگوشتی : (Broth or Liquid Media) این محیط ها فاقد آگار هستند و تنها در فلاسک یا لوله آزمایش استفاده می شوند. مانند محیط کشت Nutrient Broth
  • محیط کشت جامد : (Solid Media) این محیط ها حاوی آگار هستند که بعد از سرد شدن منعقد می شود. از این محیط کشت ها در لوله آزمایش یا پلیت استفاده می شود. مانند محیط کشت TSI
  • محیط کشت نیمه جامد : (Semi Solid Media) این گونه محیط ها در ترکیب خود مقدار کمی آگار دارند و بطور کامل منعقد نمی شوند؛ به حالت نیمه جامد باقی می مانند. مانند محیط کشت SIMمحیط کشت ها از نظر کاربرد و مواد تشکیل دهنده نیز به چند دسته تقسیم می شوند:

دسته بندی کلی محیط های کشت

1- محیط کشت عمومی/ پایه :(General purpose media/ Basic media) این محیط دارای کمترین میزان مواد غذایی برای رشد باکتری ها است. این محیط مبنای تهیه انواع محیط کشت است. این محیط از آنجایی که فاقد ماده ضد میکروب است، انواع و اقسام سلولها و باکتری ها در آن رشد می کنند.

2- محیط کشت غنی کننده : (Enriched medis) محیطی بسیار مقوی است که دارای انواع مواد مورد نیاز برای رشد سلولها و باکتری هاست . این محیط برای رشد تعداد زیادی از سلول ها و باکتری ها مناسب است.

محیط کشت غنی شده

3- محیط کشت انتخابی : (Selective media) این محیط های کشت به صورت تشخیصی هستند . انواع مختلف این محیط ها برای رشد باکتری ها و سلول های خاصی مناسب هستند.

انخابی

4- محیط کشت افتراقی : (Differential/ indicator medium) این محیط ها برای جدا و ایزوله کردن نوع خاصی از سلولها یا باکتری ها مناسب هستند. این محیط ها برای جدا نمودن سلول ها قابل استفاده می باشند.

افتراقی

5- محیط کشت کامل : (Complete media) این محیط تمامی موارد مورد نیاز برای رشد باکتری ها و سلول ها را دارا می باشد و مواد ضد میکروبی ندارد. این محیط ها هیچگونه مهار کننده و اندیکاتور (شاخص) ندارند و با رشد باکتری های مختلف روی آنها هیچگونه تغییر رنگی مشاهده نمی شود.

اما دسته بندی های دیگری نیز وجود دارد که از حوصله این مقاله خارج می باشد.

انواع محیط کشت پرکاربرد

در این بخش انواع محیط کشت های پرکاربرد و کاربردهای هر کدامشان را معرفی می نمائیم.تعداد محیط کشت هایی که وجود دارند ،بسیار زیاد است.به همین دلیل لیستی که در زیر مشاهده می شود، لیست جامعی نیست.

تنها تلاش شده که انواع پرکاربرد محیط های کشت خدمت شما معرفی شود.

  • محیط کشت نوترینت آگار (Nutrient Agar)

از ترکیب 2-1,5 در صد ماده آگار با آبگوشت بدست می آید . این محیط کشت مبنای تهیه انواع و اقسام محیط های کشت جامد مانند Chocolate agar و Blood agar است.

  • محیط کشت نوترینت براث (Nutrient Broth)

این محیط مبنای ساخت اکثر محیط های کشت است و از عصاره گوشت تهیه می شود. طرز تهیه آن به نوترینت آگار شبیه است. از آنجایی که آگار به صورت مایع ندارد ، در لوله آزمایش تولید می شود.

  • محیط کشت آگار خوندار (Blood Agar)

بیشتر نمونه های میکروب شناسی در این محیط تهیه می شوند. دلیل آن هم این است که این محیط از رشد بیشتر باکتری های سخت رشد حمایت می کند. پایداری محیط بلاد آگار در یخچال در حدود یک هفته است؛ البته در صورتی که از تبخیر آب آن جلوگیری شود، این پایداری افزایش می یابد.

  • محیط کشت شکلات آگار (Chocolate agar)

محیط کشت پایه آن حرارت می بیند و پس از استریل شدن به آن خون اضافه می شود . دمای بالای محیط کت باعث تخریب گلبول های قرمز می شود که باعث تیره شدن محیط می شود. در این محیط کشت مواد غذایی و هموگلوبین زیادی (ناشی از تخریب گلبول های قرمز)موجود است که زمینه را برای کشت باکتری ها و سلول ها فراهم می کند.این محیط کشت برای رشد باکتری های هوازی و میکروارگانیسم هایی که با سختی رشد می کنند مناسب است.

  • فروش محیط کشت مک کانکی محیط کشت آگار مک کانکی

این محیط کشت به صورت اختصاصی برای جداسازی باکتری های گرم منفی و شناسایی آنها به کار می رود. این محیط به دلیل داشتن املاح صفراوی از رشد باکتری های گرم مثبت جلوگیری می کند. این محیط کشت یک محیط کشت انتخابی- افتراقی است.

  • فروش محیط کشت OF آگارمحیط کشت OF آگار

محیط کشت پایه آن حرارت می بیند و پس از استریل شدن به آن خون اضافه می شود . دمای بالای محیط کت باعث تخریب گلبول های قرمز می شود که باعث تیره شدن محیط می شود. در این محیط کشت مواد غذایی و هموگلوبین زیادی (ناشی از تخریب گلبول های قرمز)موجود است که زمینه را برای کشت باکتری ها و سلول ها فراهم می کند.این محیط کشت برای رشد باکتری های هوازی و میکروارگانیسم هایی که با سختی رشد می کنند مناسب است.

  • فروش محیط کشت کاتالاز تست آگارمحیط کشت کاتالاز تست آگار

باکتری های هوازی آنزیمی به نام کاتاز تولید می کنند که این آنزیم باکتری را از ترکیب اکسید کننده (H2O2) مصون می دارد. این محیط کشت برای تشخیص توانایی باکتری ها در تولید آنزیم کاتالاز و به نوعی تشخیص باکتری های هوازی و غیر هوازی است. تشخیص اینگونه باکتری ها با افزودن یک قطره هیدروژن پراکسید (H2O2) امکان پذیر است.امیدواریم توانسته باشیم مقاله ای مفید خدمت شما عزیزان ارائه نمائیم.

خرید محیط کشت 

شرکت شیمی که نمایندگی سیگماآلدریچ در ایران با همکاری کارشناسان مجرب خود در بخش فنی و فروش جهت تامین مواد اولیه پژوهش های تحقیقاتی ماده با کیفیت بالا و قیمت مناسب را فراهم نموده است. شما می توانید جهت خرید محیط کشت با بخش فروش شرکت شیمی کهن تماس حاصل بفرمایید و پس از دریافت پیش فاکتور و اطمینان حاصل کردن از صحیح بودن شماره CAS نامبر مواد شیمیایی درخواستی اقدام به ثبت سفارش نمایید تحویل کالاهای خریداری شده و زمان تحویل آنها به صورت زیر می باشد.

ارسال کالاهای موجود در انبار: ۲۴ تا ۴۸ ساعت کاری می باشد.

روش ارسال کالا مشتریان تهران: ارسال توسط پیک

 ارسال مشتریان سایر شهرها

توسط شرکت های حمل و نقل ( تیپاکسپستترمینال )

انواع محیط کشت

قیمت – فروش محیط کشت 

شرکت شیمی کهن یکی از بزرگترین وارد کنندگان و فروشندگان مواد شیمیایی آزمایشگاهی بخصوص فروش محیط کشت  می باشد. این شرکت در زمینه واردات محصولات سیگما از تجربه بسیار بالایی برخوردار است. شما می توانید جهت خرید محصولات نمایندگی مرک و تهیه این محصول (اصلی) با بخش فروش شرکت تماس گرفته و با کارشناسان  این شرکت در ارتباط باشید.

همچنین از طریق کانال واتساپ شرکت نام محصول  را به همراه میزان نیاز خود  ارسال  کنید. در کمترین زمان  ممکن پاسخ استعلام خود را دریافت نمائید. امیدواریم بتوانیم با ارائه محصولات اصلی و با بهترین کیفیت شما را برای رسیدن به اهدافتان یاری نمائیم.

جهت محصولات بیشتر در نمایندگی مرک و استعلام سریع قیمت محیط کشت میتوانید ازطریق کانال واتساپ شرکت با ارسال نام ماده و مقدار نیاز درکمترین زمان پاسخ استعلام خود رادریافت نمائید.

راههای ارتباطی :
021-66895887 (ساعات تماس:8:30 الی 19)
واتساپ:09122885447 (ساعات تماس 24ساعت)

LiveZilla Live Chat Software
تماس با ما
تماس تلفنی

شماره تماس

09122885447

تلفن ثابت

شماره تماس

02166895887

اطلاعات
اطلاعات
بازگشت