ساعات کار از ساعت 9 صبح تا 18 بعد از ظهر - پشتيباني فروش -02166895887-09122885447
tel

کاربرد هیدروبرمیک اسید چیست و چه خواصی دارد؟

دسته بندی
تماس / Contact
  • تلفن : 66985887-021
  • واتس آپ _ تلگرام 09122885447
  • ایمیل : info@shimikohan.ir
فروش نیکوتین مرک آلمان

کاربرد هیدروبرمیک اسید چیست و چه خواصی دارد؟

70 / 100

شرکت شیمی کهن در این مقاله قصد دارد کاربرد هیدروبرمیک اسید چیست و چه خواصی دارد؟ آشنا می کند. هیدروبرمیک اسید مایعی بی رنگ تا زرد کمرنگ همراه با بویی تند است که با فرمول شیمیایی HBr شناخته می شود. کاربرد هیدروبرمیک اسید به عنوان یکی از قوی ترین اسید های معدنی صورت می پذیرد. تولید هیدروبرمیک اسید با حل کردن هیدروژن برمید گازی در آب انجام می گیرد. البته این اسید قوی به روش های مختلفی تولید می گردد که در ادامه به آن ها می پردازیم. از خواص هیدروبرمیک اسید به عنوان پیش ماده در سنتز ترکیبات شیمیایی دیگر استفاده می شود.

برای خرید هیدروبرمیک اسید می توان به روش های حضوری و غیر حضوری اقدام نمود. فروش این ماده به صورت اینترنتی امکان خریدی بی واسطه و به صرفه را فراهم می کند. البته توجه شود که خطرات و عوارض هیدروبرمیک اسید نیز همواره وجود داشته و در مصرف هیدروبرمیک اسید و اسید های دیگر باید جانب احتیاط را رعایت نمود.

هیدروبرمیک اسید چیست؟

هیدروبرمیک اسید از اسیدهای معدنی بسیار قوی بشمار می آید. این اسید با حل ‌کردن هیدروژن برمید HBr در آب ایجاد می گردد. این ماده pKa برابر با ۹ دارد. قدرت اسیدی آن به قدری است که به عنوان اسیدی قوی ‌تر از هیدروکلریک اسید شناخته می شود. این ماده یکی از قوی ‌ترین اسیدهای معدنی شناخته شده است اما قدرت اسیدی آن به اندازه هیدرویودیک اسید نیست.

کاربرد هیدروبرمیک اسید چیست و چه خواصی دارد؟

تولید هیدروبرمیک اسید از طریق روش های مختلفی صورت می پذیرد. در ادامه برخی از روش های مهم تولید این اسید اشاره شده است. این ماده را می توان در آزمایشگاه از طریق واکنش بین Br۲ ،SO۲ و آب تولید نمود. سنتز آزمایشگاهی دیگر شامل تولید HBr بدون آب است که در نهایت در آب حل می‌ شود. تولید صنعتی این ماده از واکنش برم با گوگرد یا فسفر و آب صورت می پذیرد.

سنتز این ماده را می‌ توان با درمان برمیدها با اسیدهای غیر اکسنده مانند اسید فسفریک یا استیک اسید تولید نمود. هیدروبرمیک‌ اسید با واکنش اسید سولفوریک رقیق و پتاسیم برمید نیز تهیه می گردد. با استفاده از اسید سولفوریک غلیظ  یا حرارت دادن محلول واکنش در دمایی بالاتر از ۷۵ درجه سانتی‌ گراد می توان HBr را به گاز برم اکسید نمود.

این ماده به روش های مختلفی تولید و عرضه می شود. البته خرید و فروش هیدروبرمیک اسید در غلظت ها و خلوص‌های مختلفی در بازار موجود بوده و قابل تهیه است.

هیدروبرمیک اسید خالص کاربرد هیدروبرمیک اسید چیست و چه خواصی دارد؟

با استفاده از سولفوریک اسید غلیظ‌ و یا انجام واکنش در دمای بالاتر از ۷۵ درجه سانتی‌ گراد می توان هیدروژن برومید را به گاز بروم اکسید تبدیل نمود. با فیلتراسیون پتاسیم بی‌ سولفات و تقطیر آب تا زمان رسیدن محلول به آزئوتروپ می ‌توان اسید خالص‌ تری تولید نمود. بازده این واکنش اغلب تا ۸۵ درد خواهد رسید. اسید هیدروبرومیک در مقادیر و غلظت‌های گوناگونی تولید و عرضه می گردد.

 

What is the application of hydrobromic acid and what are its properties?

خواص هیدروبرمیک اسید

  • نام: هیدروبرمیک اسید
  • شکل ظاهری: مایعی بی‌رنگ تا کمی زرد
  • بو: دارای بویی تند
  • دمای ذوب: ۱۱- درجه سانتی ‌گراد
  • دمای جوش: ۱۲۲ درجه سانتی ‌گراد
  • چگالی: ۱.۴۹ گرم بر سانتی متر مکعب
  • جرم مولی: ۸۰.۹۱ گرم بر مول
  • نقطه جوش: ۱۲۲ درجه سانتی گراد
  • وزن مخصوص: ۱.۵
  • پایداری: در دمای اتاق پایدار است.

در تماس با ترکیباتی همچون آمونیاک، ازن، آلکیل ها، اکسید آهن، عوامل اکسنده قوی، فلوئور، برخی فلزات و… موجب واکنش شیمیایی خطرناک می شود. نسبت به هیدروکلریک اسید قوی تر بوده و PKa کمتری دارد. این اسید با روی، مس، برنج و رطوبت سازگار نیست چگالی: ۱.۴۹ گرم بر سانتی متر مکعب

What is the application of hydrobromic acid and what are its properties?کاربرد هیدروبرمیک اسید کاربرد هیدروبرمیک اسید چیست و چه خواصی دارد؟

یکی از کاربرد های این ماده استفاده به عنوان پیش ماده جهت تولید ماده مواد شیمیایی دیگر است. این اسید به عنوان کاتالیزور در ساخت مواد شیمیایی نیز استفاده می شود. کاتالیزور انجام واکنش های شیمیایی را تسریع می کند، بدون اینکه خود دستخوش تغییرات شیمیایی گردد.

برای تولید برمیدهای معدنی از هیدرو برمیک اسید استفاده می شود. برمیدهای روی، کلسیم و سدیم از جمله برمیدهایی هستند که در تولیدشان از این اسید استفاده می شود. برخی از اترها توسط محلول HBr شکافته می گردند. همچنین کاتالیز واکنش‌ های آلکیلاسیون و همین طور استخراج سنگ معدن نیز با کمک HBr صورت می پذیرد. بسیاری از ترکیبات ارگانیک صنعتی نیز از هیدروبرمیک اسید تهیه می شوند. از HBr منحصرا در هیدروهالوژن‌ سازی غیر مارکونیکوفی آلکن‌ ها استفاده می شود.

انواع هیدروبرمیک اسید

انواع مختلف این محصول در بازار عرضه شده و مورد استفاده قرار می گیرد. اما غلظت های از ۴۸ تا ۶۲ درصد ازجمله انواع پرمصرف این ماده هستند. این اسید قوی معدنی در بسیاری از فرآیندهای صنعتی کاربرد دارد. بنابراین در غلظت های مختلف برای کاربرد های مختلف عرضه می گردد. توجه شود که غلظت های بیشتر دارای قیمت های بیشتری هم هستند. به طور کلی خلوص و غلظت این محصولات تاثیر بسزایی در قیمت آن ها خواهد داشت.

ایمنی و خطرات هیدروبرمیک اسید

قرار دادن طولانی مدت این ماده در معرض حرارت و گرمای شدید ممکن است به پارگی شدید و پرت شدن ظروف منجر شود.این ماده باید در انبار های خشک و خنک و دور از نور مستقیم خورشید قرار گیرد. از قرار دادن این ماده در کنار ترکیبات فعال شیمیایی جدا خودداری گردد. قرار گرفتن طولانی در معرض غلظت های کم یا زیاد این اسید می ‌تواند موجب اثرات منفی بر سلامت گردد.

هیدروبرمیک اسید ماده ای بسیار خورنده است. بنابراین در استفاده از آن باید جانب احتیاط را رعایت نمود. زیرا می تواند به بافت های بدن آسیب وارد کند. درصورت تماس این ماده با دستگاه تنفسی و چشم ها سوزش ایجاد می گردد. استنشاق یا بلع این اسید قوی می تواند عواقب مرگباری را به همراه داشته باشد. ظروف حاوی هیدرو برمیک اسید باید در اتاق های دارای تهویه مناسب یا زیر هود باز شوند. هنگام استفاده از این اسید باید از دستکش های محافظتی استفاده گردد.

هنگامی که اسیدها در تماس با چشم قرار گیرند، چشم ها باید فورا با مقدار فراوانی از آب شسته شوند. توجه شود شست و شو در مناطق مورد تماس به مدت ۱۵ دقیقه باید انجام شود. در صورت بلع تصادفی این ماده باید به مقدار فراوانی آب نوشید و از استفراغ خودداری نمود.

کاربرد هیدروبرمیک اسید چیست و چه خواصی دارد؟

قیمت HBr تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. خلوص ماده یکی از مهم ترین عوامل موثر بر قیمت آن است. هرچه خلوص ماده شیمیایی بیشتر باشد، از قیمت بیشتری هم برخوردار است. نرخ ارز و شرکت تولید کننده نیز از دیگر عوامل موثر بر قیمت این محصول هستند. قیمت انواع خارجی و وارداتی این ماده نسبت به نمونه های داخلی بیشتر است. به طوریکه قیمت هیدرو برمیک اسید مرک نسبت به نمونه های مشابه گران تر است.

خرید و فروش هیدروبرمیک اسید

خرید و فروش این اسید معدنی قوی در بازار جهانی بسیار صورت می پذیرد. انواع هیدروبرمیک اسید با درصدهای خلوص مختلف در کشور ما ایران نیز عرضه می گردد و قابل تهیه است. برای خرید این محصول می توان به صورت حضوری یا غیر حضوری و از طریق سایت های معتبر فروش اقدام نمود. خرید از سایت امکان خریدی بی واسطه را فراهم نموده است که می توان در وقت و هزینه صرفه جویی نمود.

جهت محصولات بیشتر واستعلام سریع قیمت مواد شیمیایی در نمایندگی مرک میتوانید از طریق کانال واتساپ شرکت با ارسال نام ماده و مقدار نیاز در کمترین زمان پاسخ استعلام خود را دریافت نمائید.

راههای ارتباطی :
021-66895887 (ساعات تماس:8:30 الی 19)
واتساپ:09122885447  (ساعات تماس 24ساعت)

LiveZilla Live Chat Software
تماس با ما
تماس تلفنی

شماره تماس

09122885447

تلفن ثابت

شماره تماس

02166895887

اطلاعات
اطلاعات
بازگشت